Tetszik

2012. július 30., hétfő

Romantikus végítélet


Megvallom, általában minden olyan filmnek, mely akárhogy a világvége gondolatával játszik el, ambivalens érzésekkel állok neki. Ezt ugyan már említettem az "újrakezdés" témáját feldolgozó filmeknél is, ez azonban más. Bár talán nem is: egy esetleges apokalipszis lehetőségét ugyanúgy kissé nehezen tűri meg a lelkem, mint nagy szerelmünk elvesztését egy autóbalesetben vagy egy legyőzhetetlen betegségben. S ahogy ez utóbbiak esetében igyekszem azzal nyugtatni magam, hogy ez csak egy film, s velem talán nem történik meg, ugyanígy az előbbieknél is: mármint, mondogatom magamban ilyenkor, világvége csak a filmekben létezik. Eltekintve a Bibliától, és néhány utópisztikus irodalmi műtől, meg persze az emberi fantáziától, ami töretlenül újra és újra nekimegy a kérdésnek. Ennek köszönhetően az utóbbi időben, minden ellenérzésem dacára, két filmet is láttam, mely akár így, akár úgy, elkerülhetetlenül ránk hozta az apokalipszist. 
 Azt hiszem, Lars von Trier Melancholia c. drámája közben nem csupán az idegesítő kézikamerás felvételektől szorult össze a gyomrom. A borongós, egyszerre hihetetlen és fenyegető vízió szép lassan hátborzongató, kétségbeesett tragédiában realizálódott, aminek a végén szinte megkönnyebbültem, mikor Justine harmadmagával bekuporodott a mezőn rögtönzött sátracskába, amit aztán az egész földkerekséggel együtt felperzselt a száguldó, vakító tűzvész. Lorene Scafaria Seeking a friend for the end of the world c. filmjét nézve némiképp más a helyzet. Pedig a szituáció meglehetősen hasonló: csak éppen a Föld felé száguldó égitestet itt Mathilda névre keresztelték.
(jelenet a filmből)
 Lehet-e romantikus komédiának nevezni egy ilyen témájú filmet? Természetes, hogy kissé furcsának érezzük a műfaji besorolást, hiszen az efféle komikus ábrázolásmód egy világvége esetében meglehetősen újszerű, vagyis széles körben eddig nemigen láttunk rá filmes példát (aki mégis tud ilyet, jelezze!). Éppen ezért, mikor beülünk a moziba - miért van az, hogy Pécsen nem adják a filmet, mikor nemcsak Budapesten, de Győrben és Debrecenben is felkerült a Cinema City műsorára?! -, nehezen tudjuk eldönteni, mit várunk ettől az egésztől. Steve Carell gyakorlott a komikus alakításokban, s éppen abban rejlik a sikere, hogy nem megy el az agyatlan humor felé, hanem mindig szellemesen, érzékenyen játszik, mindvégig némi öniróniával az arcán. Na de Keira Knightley? Akit egyébként magam is kedvelek, nagyon szép, intelligens és izgalmas, ha éppen megfelelő szerepet adnak neki, mint ahogy pl. a Pride and prejudice, vagy az Atonement esetében, de nekem személy szerint tetszett a The Dutchess-ban is, viszont a most már DVD-n is megjelent Dangerous Method c. filmben, mely a freudizmus és a hisztériás betegség történetét dolgozza fel Jung és Sabina Spielrein személyes viszonyán keresztül, rettenetesen gyengének találtam. Natalie Portman a Black Swan főszerepében sokkal drámaibb, impulzívabb alakítást nyújt, bár természetesen nehéz összehasonlítani a két filmet. Mindenesetre a komédia az a műfaj, amiben eddig még nem láttam Keira Knightley-t, pláne nem egy romantikus komédiában, s szögezzük le: a film minden iróniája ellenére a műfaji meghatározás erősen vitatható.
Steve Carell (Dodge Petersen)
 Miután Bruce Willis megmentette a világot - s nem csupán a sokat emlegetett Armageddon volt az egyetlen film, mely áldozatkész hősöket tartogatott az emberiség számára -, az elkerülhető apokalipszisek kora lejárt. Csakúgy, mint Triernél, Scafaria történetében sincsenek hősök. Steve Carell, ha lehet párhuzamot vonni, tökéletesen ellentétes figuráját alakítja a Willis-féle akcióhősöknek: kocsijában ülve némán végighallgatja a rádió bejelentését, miszerint az utolsó megmentő akció is meghiúsult, és az aszteroida elkerülhetetlenül becsapódik a Földbe; majd hagyja, hogy felesége egyetlen borzadó pillantással végigmérje, azután elmeneküljön. Nem csak az autójából, az egész életéből. Innentől kezdve Dodge Petersen magára marad az utolsó napokra; arcán mindvégig bús beletörődéssel jár tovább a munkahelyére, majd vissza az otthonába - amíg lehet. Közben a közelgő vég hírére mindenki máshogy reagál: egymás után követnek el öngyilkosságot, pánikszerűen menekülnek legközelebbi hozzátartozójukhoz, randalíroznak, fosztogatnak, kétségbeesett orgiákat csapnak, föld alatti titkos bázisokat építenek a túlélés idejére, vagy éppen beletemetkeznek a munkába, s még csak felpillantani is alig hajlandóak belőle - amíg lehet.
Keira Knightley (Penelope
Lockhart)
 Carell esetlen, zárkózott, szerény és becsületes karaktere mellé Keira Knightley Pennyje hozza a bájos, fiatalos vitalitást. Koszos tornacipőjében és rózsaszín ruhájában, kedvenc bakelit lemezeit magához szorítva a 28 éves Penelope napjaink útkereső fiatal felnőttjeinek különleges, és mégis jellegzetes reprezentációja. Füvezik, "álomkóros", rettenetesen vezet, épp szabadulni próbál élősködő, nárcisztikus és jellemtelen pasijától, s amikor kiderül, hogy az utolsó repülőjáratot is elmulasztotta, Dodge ablakában (nem sokkal később a vállán) zokog, hogy többé nem láthatja a családját. Amikor az utcában lázongás tör ki, Dodge és Penny együtt menekülnek el, egy rájuk maradt kutyával, akit csupán egy bocsánatkérő cédula kíséretében hagytak a parkban az ott elnyúló Dodge mellett, miután kínjában benyakalt pár korty ablakmosó folyadékot. A kellően hóbortos történet tehát adott: s bár Dodge eredetileg gimnáziumi szerelmének felkutatására indul, a végkifejletet mégis előre sejthetjük.

 (innentől néminemű spoiler: aki utálja előre tudni a film végét, ne olvasson tovább :D)

 Hogy Dodge és Penny viszonya hogyan alakul, legalábbis. És ha csak ezt nézzük, mind a romantikus, mind a komédia stimmel. A részletek azonban, az egésznek a mikéntje, s a végül ijesztő gyorsasággal közelgő becsapódás fináléja mégis olyan szépséget, torokszorító gyengédséget, s egyszerre beletörődő józanságot hoz a filmbe, ami az egyébként mindvégig jellemző fanyar humor után valóban meglepő. Mert akár lehetne valódi vígjáték a film, és talán a várva várt armageddon el is maradhatna, és akkor a tornacipős Penny és a lassan korosodó Dodge ott állhatnának egymással szemben, széttárt karral, s folytatódhatna mulatságos útkeresésük, amikor ki egy válás, ki egy újabb szakítás után próbálja megtalálni önmagát. De nem, Scafaria nem hagyja elbagatellizálni a történetet. Ez a film - véleményem szerint - nem vígjáték, és nem csupán azért, mert az egyébként kétségkívül tragikus világvége bekövetkezik, hiszen ettől még vígjáték lehetne. De mégis; a Seeking egyszerre több és kevesebb ennél. A Mathilda jön, Penny és Dodge mosolyogva beletörődik, és mert nincs mit tenni, mindent lehet és semmit sem, talán tényleg ez az egyetlen, amit még érdemes elmondani egymásnak: örülök, hogy megismerhettelek.


Seeking a friend for the end of the world / Míg a világvége el nem választ (színes, fekete-fehér, feliratos, amerikai romantikus vígjáték, 94 perc, 2012)
Írta és rendezte: Lorene Scafaria
Főszereplők: Steve Carell, Keira Knightley 



Érdekes, milyen megosztó a film. Az origo cikkében például nagyon lehúzták, míg a Vox kritikája 80%-ra értékelte.

4 megjegyzés:

  1. Hú nagyon jól írsz!!

    Komolyan kedvem lenne törölni a blogomat, így végigolvasva, hogy ilyen részletesen leírsz mindent, ehhez képest az enyém egy nagy nulla. xD Amúgy se olvas senki lehet más témát kéne választanom. :P Bár én tök más hangvételben írok nem ilyen szakértői szemmel. :D

    Biztos meg fogom nézni ezt a filmet, a Nathalie 2. életét is megnéztem és tök jó volt. Bár Taotou nagyon komoly és szigorú volt végig, valahogy az ember nem ezt szokja meg tőle. Na bocsi tudom, hogy ezt a másik posthoz kellett volna. xD

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj, hát köszönöm :D De eszedbe ne jusson törölni a blogodat, én olvasom! És pont azért bírom, mert nem "szakértői" szemmel írsz, hanem pl. ilyen konklúzióid vannak: "Kinek ajánlom? Mindenkinek, akinek kell egy jó kis altató" :D Hát ilyet azért akárhol mégsem lehet olvasni! Egyébként meg én sem vagyok, még csak távolról sem, szakértő... Nem is igazán vagyok pallérozott filmek terén, rengeteg mulasztásom van, amit vagy bepótolok, vagy nem, mert annyira rengeteg. De addig is igyekszem azzal kompenzálni, hogy most már minden érdekeset igyekszem tényleg megnézni, és magamban is pontosítom a véleményemet azáltal, hogy írok róluk.

      Örülök, ha tetszett a Nathalie! Pedig volt, aki arra is azt mondta, hogy vontatott, meg hogy egyenesen rossz. Nem is értem. Igen, Tautou "szigorú", de épp ez benne a pláne, hogy ilyet is tud játszani, nem csak kedves naivát :) Nagyon érdekelne, mit szólsz a Seeking-hez, mert állatira megoszlanak a vélemények, ld. feljebb.

      Köszönöm az elismerő kommentet :)

      Törlés
  2. Számomra ez egy nagyon fontos film (és talán nem titok, hogy nagy részben az én nyomásomra mentünk fel Budapestre megnézni :) (HRG!, az is megérne egy posztot, hogy itt Pécsett - ami azért még nem a a világvége - miért is nem vetítik?). Nagyon nagy elvárásaim voltak a Seeking...-el kapcsolatban, mert olvastam a forgatókönyvet és hihetetlenül tetszett és nagyon bíztam a Carell-Knightley párosban is, kedvenc színészeim közé tartoznak. Ráadásul megmagyarázhatatlanul vonzódom az olyan filmekhez, ahol a főszereplő párosok első pillantásra nagyon nem passzolnak egymáshoz (Egy makulátlan elme örök ragyogása, Lost in Translation stb.). Most, a film megtekintése után azt kell mondjam, hogy a több mint egy évnyi várakozás abszolút megérte! Két dolgot emelnék ki: a film hangvétele annyira abszurd, de mellette nagyon emberi volt, szerintem nagyon elgondolkodtatja a nézőt, hogy vajon ő mit tenne, ha eljönne az apokalipszis (én várnék Bruce-ra, most egyébként is itt forgat Budapesten :D). A másik a két szereplő, akik szerintem színészileg nagyon a topon voltak és az általam nagyon várt összhang is megvolt.

    SPOILER:
    a film végén nagyon sok katartikus/sírós jelenet volt, nekem személy szerint megszakadt a szívem, amikor Dodge feltette a lányt a repülőgépre, illetve a legutolsó jelenet, ami egyszerre gyönyörű és mérhetetlenül szomorú. Ugyanakkor örülök, hogy így ért véget (ha a Föld mégis megmaradt volna, az teljesen súlytalanná tette volna az előző másfél órát).

    Az pedig hab a tortán, hogy neked is tetszett a film és ilyen klassz bejegyzést írtál róla :) köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugyan már, Carm, nincs mit! Nekem tényleg tetszett. De azért azt is megértem, ha valaki amolyan egyszer nézősnek éli meg, mert talán egy fajta beállítottságú nézőt céloz meg, nem tudom, hogy pl. a kirobbanó sikerű Batman-filmhez képest ez a film mennyire lehet egyáltalán mérvadó. Az is elképzelhető, hogy vannak, akiknek kicsit "giccses", de szerintem nem giccses, mert mindennek van miértje, kontextusa, nem csak úgy a levegőben lóg valami hatásvadász effektusként. Ha már a színészek, én itt is csak azt tudom megemlíteni, amiről már beszéltünk, Keira Knightley-val kapcsolatban annyira nem voltam elragadtatva, de nem is találtam benne konkrét kifogást, szóval a bejegyzésben ezért is nem részleteztem ezt a dolgot. Csak ugye néha az a furcsa vicsor-vigyor az arcán nekem olykor erőltetetté tette a játékát, meg talán a karakter dolgában is kevésbé eltalált, mint Dodge - ez nem feltétlenül csak az ő hibája persze. Steve Carell tetszett, szerintem nagyon sok szívmelengető megnyilvánulása volt, nem csak az, amit említettél, de úgy egyáltalán, tőle volt leginkább vicces, és mégis szomorú a film.
      Bruce-ra pedig nyugodtan rábízhatod magad, biztos lehetsz benne, hogy felpattan egy űrhajóra, és ad a Földnek még egynéhány kósza évezredet!

      Törlés

Ha nem szeretnél regisztrált Google-fiókkal hozzászólni, válaszd a Név/Url-t (elegendő csak a nevet beírni, az URL mezőt üresen lehet hagyni)!